الشيخ محمد علي الگرامي
293
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
جوابهاى آن را برايم مرقوم بفرمائيد . با تشكر فراوان 1 - آيا استخاره با قرآن يا تسبيح و يا انواع ديگر آن صحيح مىباشد . و در صورت صحت ، كدام يك بر ديگرى اولى مىباشد ؟ جواب : بسمه تعالى صحيح است و قرآن اولى است . 2 - آيا حضرات معصومين نيز براى خود يا ديگران استخاره نمودهاند . و اگر نه ، چرا ؟ جواب : بسمه تعالى آنها اگر بخواهند مطلبى را بدانند ، مىدانند نيازى به استخاره ندارند . 3 - اگر كسى كثيرالاستخاره مىباشد ، آيا عمل او به استخارهها صحيح است ؟ جواب : بسمه تعالى اگر موردش باشد صحيح است . 4 - چرا اگر جواب استخاره بد شود ، حتماً بايد آن عمل را ترك نمود ، ولى اگر خوب باشد انسان مىتوان به آن استخاره عمل نكند ؟ جواب : بسمه تعالى معناى خوب ، لزوم نيست . 5 - آيا عمل به استخاره ( با شرايط صحيح آن ) واجب است ؟ جواب : بسمه تعالى واجب نيست . 6 - فرق استخاره و قرعهاى كه همراه با خيرخواهى نمودن از خداوند است چيست ؟ جواب : بسمه تعالى استخاره در لغت و در بيشتر روايات هم همينطور ، به معناى طلب خير است ، و قرعه فهم خير واقعى است ( چنان كه در برخى ادله قرعه آمده ) و يا صرفاً تحيّر است ( چنان كه از